torsdag 11 juni 2009

Q-kullen här!


I måndags var det dags att jobba som barnmorska igen :) Jag hade jobbat natt, Fredrik hade åkt till jobbet, Linn var hos en kompis och Alina hos sin pappa så Ofelia var själv hemma. Ofelia ringer mig på jobbet kl 07:15 och säger att Jinnie har fått en valp som ligger på vardagsrumsgolvet! Jag blev lite svettig skyndar mig att byta om säger till henne att jag ringer upp när jag sitter i bilen igen! Väl där hade vi åter tfn kontakt och Jinnie hade skrikit högt när hon skulle föda. Ofelia hade varit på undervåningen men rusade upp och såg att det hängde något i stjärten. Jag sa till henne att gnugga den torr och lägga den i valp bädden och försöka hålla Jinnie lugn. E20 hade vägarbeten på gång...suck stånk stön jag svor en harang och fick vända om en jädra omväg...resan hem tog 40 min istället för 20. Jag fick ringa en kompis som hämtade upp Ofelia och körde henne till skolan när jag väl hade kommit hem. Ofelia kom 10 min försent men hon var stolt som en tupp när hon fick berätta att hon förlöst en valp :)

Valpning blev långdragen...hon fick 3 valpar till och jag kom i säng kl 13:30 Phu! Det blev 2 hanar och 2 tikar. Jag trodde jag hade fått 1 sv hane, 1 trf hane, 1 sv tik och 1 blm tik. Men alla 3 svarta har visat att de kommer få några svaga inte så mycket tantecken på kinderna...men det är tillräckligt för att de ska kallas trf :( jag kommer spara minst 1 av tikarna (på foder) iaf för de sv generna har jag ju fortfarande. Skulle vilja spara bägge men ibland trilskas den andra äkta hälften....kan inte förstå det ja :)

6 kommentarer:

  1. Grattis till de små! :) Har suttit här och spanat och väntat på inlägget om att de har fötts! :)

    SvaraRadera
  2. GRATTIS! Och vilken duktig assistent du har som barnmorska sen då! Kan tänka mig att hon väl lärt sig en hel del redan av sin mamma.
    Kul att allt gick bra i alla fall, nu håller vi tassar och tummar att de små liven växer och frodas.
    Vad gäller äkta hälfter så tror jag kännetecknet för denna "ras" är just att de trilskas ofta...speciellt när det handlar om utökning av antal djur i familjen.

    SvaraRadera
  3. Ja min lilla assistent är själv uppväxt i valphage:) tillsammans med valparna förståss! Jag försökte göra ett inlägg i din blogg i dag Katarina men jag gav upp efter ett tag! Det där med den där konstiga rasen vi är gifta med så förstår jag inte...det har ju försvunnit en häst från gården...men å andra sidan fick vi tillökning där och väntar en till!!!

    SvaraRadera
  4. Det var duktigt av Ofelia och vara barnmorska.
    Kram Alina

    SvaraRadera
  5. Grattis!
    Vilken härlig kull!
    Hälsa till valpmorskan:-)
    Det var duktigt gjort!

    SvaraRadera
  6. Ofelia buggar å bockar för alla komplimanger...hon är fortfarande stolt...idag har hon ridit både islänning å shettis tom trillat av shettisen men hon bara skrattade (trillade in i ett träd å upp igen...bra!)

    SvaraRadera